کد مطلب:129957 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

خروج از شام چه زمانی بود؟
برخی روایات حاكی از آن است كه خروج از شام در بیستم ماه صفر انجام شد.

شیخ مفید گوید: در بیستم این ماه (صفر) حرم سرور و مولایمان ابا عبدالله الحسین (ع) از شام به مدینة الرسول بازگشتند». [1] .

شیخ طوسی گوید: «در روز بیستم این ماه (صفر) حرم سرور و مولایمان ابا عبدالله الحسین بن علی بن ابی طالب (ع) از شام به مدینة الرسول (ص) بازگشتند». [2] .


شیخ رضی الدین علی بن یوسف بن مطهر حلی گوید: «در روز بستم صفر سال 61 یا 62 - بنابر اختلاف روایت درباره ی قتل سرور ما حسین (ع) - [3] حرم مولایمان ابا عبدالله الحسین (ع) از شام به مدینة الرسول بازگشتند». [4] .

اما درباره ی این روایت باید گفت كه شهادت امام حسین (ع) در سال 61 از اخبار متواتر است و بنابراین، جایی برای این تردید وجود ندارد.

كفعمی گوید: «در بیستم این ماه (صفر) اهل حرم امام حسین (ص) به مدینه بازگشتند». [5] وی در جای دیگر گوید: «و در این روز (بیستم صفر) حرم حسین (ع) از شام به مدینه بازگشتند». [6] .

اگر فرض بگیریم كه مقصود از خروج از شام به مدینه، روز خروج از شام باشد و نه روز ورود كاروان به مدینه، و بگوییم كه سر مبارك در روز اول صفر به شام وارد گردید و اهل بیت حسینی (ع) نیز در همین روز به شهر وارد شدند - با آنكه احتمال دارد كه سر را پیش از آنها آورده باشند - در این صورت مدت حضورشان در شام بیست روز بوده است.

از قاضی نعمان نقل كردیم كه مدت حضورشان یك و نیم ماه بوده است و در اینجا رأی میانه ای از ابن طاووس وجود دارد كه معتقد است مدت اقامت اهل بیت (ع) یك ماه بوده است. [7] .


[1] مسارالشيعة، ص 46.

[2] مصباح المتهجد، ص 730؛ به نقل از آن بحارالانوار، ج 101، ص 334.

[3] با توجه به وقوع شهادت امام حسين (ع) در سال 61 هجري جاي چنين ترديدي باقي نماند.

[4] العدد القوية، ص 219، شماره 11.

[5] مصباح الكفعمي، ص 510.

[6] همان، ص 489.

[7] اقبال الاعمال، ص 589.